Ik heb een VOF-contract opgesteld, wat nu?
Als je een VOF-contract hebt opgesteld met de vennoten is nog niet alles geregeld. De VOF moet nog worden ingeschreven in het Handelsregister en het UBO-register. Daarnaast moet er een arbeidsongeschiktheidsverzekering worden afgesloten en eventueel een bankrekening worden geopend.
Gratis stappenplan na oprichten VOF
Je hebt een VOF contract opgesteld. In het contract heb je de belangrijkste afspraken tussen de vennoten opgesteld. Je hoeft hiervoor niet langs de notaris of een advocaat. Welke stappen moet je nu verder ondernemen? Neem samen met de andere vennoten de stappen in dit stappenplan door. Wij hebben ons beperkt tot de juridische zaken. Marketing en het inhoudelijke deel van jullie zaak moeten jullie zelf bedenken.
-
Inschrijving KvK en UBO-register
De VOF moet worden ingeschreven in het Handelsregister van de KvK. Alle vennoten moeten zich inschrijven. Daarnaast moet er een UBO worden opgegeven in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel.
-
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Hebben jullie in het VOF contract opgenomen dat jullie je verplicht willen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Dan moet je die verzekering afsluiten. Als ondernemer draag je zelf de financiële gevolgen als jij of een andere vennoot arbeidsongeschikt raakt. Daarom is het verstandig om een verzekering af te sluiten.
-
Aansprakelijkheidsverzekering
Voor de meeste ondernemers is het verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dat is nodig voor het geval je bij een klant een dure vaas omstoot. Maar ook voor het geval je een beroepsfout maakt.
-
Bankrekening openen
Je kunt een bankrekening voor de VOF openen als deze is ingeschreven in de KvK. De bankrekening komt dan op naam van de VOF te staan.
-
Belastingen
Bij een VOF betalen de vennoten inkomstenbelasting. Daarnaast betaalt de VOF (meestal) ook omzetbelasting / btw. Houdt er rekening mee dat er op tijd aangifte moet worden gedaan.
-
Administratie opzetten
Je moet een administratie gaan voeren. Dat kun je zelf doen of je besteedt het uit. Er zijn veel administratiekantoren die dat graag voor je doen. Je kunt ook als starter gratis vijftien maanden gebruik maken van e-boekhouden.